Na dniach Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej podpisze rozporządzenie na podstawie, którego przedłuża się do dnia 31 grudnia 2021 r. termin na wydatkowanie przez podatnika na własne cele mieszkaniowe przychodu uzyskanego w 2018 r. z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aktualnie dokument oczekuje na podpis Ministra i publikację w Dzienniku Ustaw.
Jest to bardzo dobra informacja dla wszystkich podatników, którzy dokonali sprzedazy nieruchomości w roku 2018, a dochód przeznaczyli na cele mieszkaniowe, który to nie zostały zrealizowane w 2020 r. (do końca tego roku).
https://legislacja.gov.pl/projekt/12341258/katalog/12746898#12746898
Wyrokiem z dnia z dnia 15 października 2020r. (C-335/19) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „ETS") orzekł, że przepis art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej „Dyrektywa 2006/112") należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem od wartości dodanej (VAT) od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, zaś wierzyciel był w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej nadal zarejestrowany jako podatnik VAT.
Przedmiotem zapytania prejudycjalnego nie był objęty warunek określony przepisem art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT"), tj. ograniczenie możliwości skorzystania z ulgi na złe długi do podatku należnego wykazanego na fakturze w stosunku do której nie upłynął okres 2 lat liczony od końca roku w jakim ją wystawiono. Przedmiotem zapytania nie była również kwestia możliwości stosowania ulgi na złe długi do transakcji dokonanych z konsumentem.
Jeśli poprzednio nie skorzystałeś z odliczenia podatku należnego to warto to zrobić.
Jeśli nie jesteś wstanie ustalić zakresu wierzytelności z jakich można skorzystać z Ulgi na złe długi pozostajemy do Twojej dyspozycji. Skontatkuj się z nami:
biuro(at)kancelariagwiazdowski(dot)pl
Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podjął decyzję o wydaniu rozporządzenia, które przedłuży do 31 grudnia 2021 r. termin na wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe uzyskanego w 2018 r. przychodu ze sprzedaży nieruchomości.
Podatnicy podatku PIT, którzy sprzedali nieruchomość w 2018 r., żeby skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT, muszą wydatkować uzyskane przychody na własne cele mieszkaniowe najpóźniej do końca 2-letniego okresu, licząc od końca roku w którym sprzedali nieruchomość, czyli do końca 2020 r. Natomiast od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmienione przepisy dot. ulgi mieszkaniowej. Okres na wydatkowanie przychodów został wydłużony z 2 lat do 3 lat. Czyli osoba, która sprzedała nieruchomość w 2019 r., ma czas na wydatkowanie przychodu uzyskanego z tej sprzedaży do końca 2022 r.
Poniżej Link do śledzenia zmian w zakresie wprowadzenia ww. rozwiązania, które niewątpliwie jest bardzo korzystne dla Podatników.
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie przedłużenia terminu na wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe przychodu uzyskanego w 2018 r. z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
https://legislacja.gov.pl/projekt/12341258
Informujemy, że w związku z nowelizacjami od 1 stycznia 2020 r. pit-28 za rok 2019 skłamy w terminie do 2 marca 2020 r. PIT-28 dotyczy m.in. przychodów uzyskiwanych z najmu.
Dyrektor KIS wydał interpretację podatkową o sygn. 0115- KDIT3.4011.445.2019.2.AD), w której uznał, że podatnik korzystający z ulgi IP Box może od początku 2020 r. odprowadzać zaliczki na PIT od dochodu z uwzględnieniem 5-proc. stawki. Powyższe stanowisko jest korzystne dla podatników. Niemniej jednak stanowisko to stoi w sprzeczności z objaśnieniami o uldze IP Box Ministra Finansów, który wskazał, że ze stawki 5 proc. nie można korzystać w trakcie roku.
Zgodnie z interpretacją dyrektora KIS o nr 0111-KDIB3-2.4012.646.2019.1.AZ), aby zamieścić na fakturze adnotację o mechanizmie podzielonej płatności, należy wziąć pod uwagę wykazaną na niej wartość brutto, a nie wartość samego zamówienia. Dodatkowe badanie umowy czy poszczególnych zamówień pod kątem przekraczania progu 15 tys. zł byłoby dodatkowym wymogiem, który nie zawsze mógłby być oparty o obiektywne przesłanki. Interpretacja jest korzystna dla podatników, ułatwiająca praktyczne zastosowanie przepisów o podzielonej płatności.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dokonana zmian w przepisach dot. split payment a dokładnie w zakresie możliwości dysponowania środkami pieniężnymi znajdującymi się na rachunku VAT. Podatnik będzie miał dodatkową możliwość dysponowania tymi środkami poprzez zapłatę podatku PIT i CIT.
Orzeczeniem NSA w Warszawie (syg. II FSK 2430/16 z dnia 27 września 2018 r. oraz sygn. akt II FSK 2654/16 z dnia 28 września 2018 r.) zakończony został spór z organami podatkowymi w zakresie czy ryczałt płacony przez pracowników za użytkowanie pojazdów służbowych obejmuje również paliwo oraz inne koszty związane z użytkowaniem pojazdu. Zdaniem organów podatkowych ryczałt określony w PIT nie obejmuje paliwa, a tym samym organy podatkowego uznawały, że pracownicy otrzymywali nieodpłatne świadczenie w wysokości wartości paliwa otrzymanego do użytkowania pojazdu.
Sąd stanął po stronie podatników i uznał, że ryczałt określony PIT zawiera w sobie również koszty związane z użytkowaniem pojazdu w tym koszty paliwa.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy, który zmienia zasady sposób opodatkowania samochodów osobowych. Po zmianach w CIT oraz PIT podatnik będzie mógł w kosztach ująć tylko 75% kosztów związanych z użytkowaniem samochodu (paliwo, naprawy). Istnieje możliwość pełnego odliczenia kosztów w sytuacji gdy podatnik będzie prowadził kilometrówkę jak przy VAT. Wydatek na nabycie samochodu osobowego będzie można amortyzować do limitu 150 tys. zł, a wydatki związane z leasingiem operacyjnym/najmu/dzierżawy również będą ograniczone do 150 tys. zł.
Wydatki związane z używaniem do działalności gospodarczej samochodu prywatnego (niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych) również będą limitowane wskaźnikiem 20 % wydatków. Prawdopodobnie zniknie obowiązek prowadzenia kilometrówki dla tego typu rozliczeń.
W projekcie ustawy zaproponowano również przepisy przejściowe dot. starych umów leasingowych. Zgodnie z tymi przepisami do umów zawartych przed datą ogłoszenie ustawy o zmianie ustawy o CIT i PIT mają obowiązywać stare zasady w terminie do 31 grudnia 2020. Natomiast dla umów zwartych po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw ww. ustawy obowiązywać będą nowe zasady z dniem 1 stycznia 2019 r.
Od 1 października 2018 r. zacznie obowiązywać forma elektroniczna składania sprawozdań finansowych.
Ministerstwo Finansów poinformowała, że struktury logiczne oraz formaty sprawozdań finansowych sporządzanych zgodnie z MSR obecnie nie będą publikowanie w BIP MF. Jednostki sporządzające sprawozdania według MSSF nie będą zatem na razie zobligowane do stosowania art. 45 ust. 1h ustawy o rachunkowości.
Zmiany upraszczające podatki mają również wystąpić w zakresie zbywania nieruchomości nabytych w drodze spadków. Resort finansów zamierza wprowadzić zmianę, by pięcioletni termin był liczony od momentu nabycia nieruchomości przez spadkodawcę, a nie od dnia nabycia przez spadkobiercę.
Ponadto podatkowym kosztem u spadkobiercy będą:
Zgodnie z najnowszym projektem zmian ustawy o PIT osoby dokonujące sprzedaży przed upływem 5 lat (liczonych od końca roku podatkowego) od daty nabycia dokonają przeznaczenia uzyskanych ze sprzedaży środków pieniężnych na cele mieszkaniowe, będą miały nie jak dotychczas 2 lata na wydatkowanie, a 3 lata.
Powyższe bardzo korzystnie wpłynie na sytuację podatników, a przede wszystkim tych którzy nabywają nowe nieruchomości u deweloperów. Deweloperzy najczęściej nie dotrzymują terminów i do przeniesienia nieruchomości w formie aktu notarialnego dochodzi po upływie 2 lat, w konsekwencji organy podatkowe stwierdzają, że podatnik nie wydatkował przychodu ze sprzedaży nieruchomości w terminie 2 lat.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy, który zmienia zasady sposób opodatkowania samochodów osobowych. Po zmianach w CIT oraz PIT podatnik będzie mógł w kosztach ująć tylko 50% kosztów związanych z użytkowaniem samochodu (paliwo, naprawy). Istnieje możliwość pełnego odliczenia kosztów w sytuacji gdy podatnik będzie prowadził kilometrówkę jak przy VAT. Wydatek na nabycie samochodu osobowego będzie można amortyzować do limitu 150 tys. zł, a wydatki związane z leasingiem operacyjnym/najmu/dzierżawy również będą ograniczone do 150 tys. zł.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 2 lipca 2018 r. o sygn. (0111-KDIB4.4014.146.2018.1.MD) stwierdził, że zamiana pomiędzy rodzeństwem lokalu mieszkalnego na udział w nieruchomości zabudowanej nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 9 ust 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym rodzeństwo zobowiązane jest do opodatkowania transakcji podatkiem w wysokości 2%.
Zgodnie z odpowiedzią wiceministra finansów zwolnienie określone w art. 9 ust 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przysługuje dla zamiany budynków lub lokali mieszkalnych w obrębie rodziny (I grupy) i dotyczy również gruntu. W odpowiedzi podkreślono również, że przepis ten ma na celu pobudzenie swobodnej wymiany nieruchomościami pomiędzy członkami najbliższej rodziny.
W konsekwencji uznać należy, że stanowisko MF jest odmienne od tego, które zostało zaprezentowane w wydanej interpretacji podatkowej.
Spór pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym dotyczył określenia momentu przychodu z tytułu otrzymanej prowizji wynikającej z zawartej umowy pożyczki. Spór rozstrzygnął WSA w Warszawie wyrokiem z dnia 17 sierpnia 2018 r. o sygn. akt III SA/Wa 3197/17. Sąd ww. wyrokiem potwierdził stanowisko organu podatkowego, że przychód w postaci prowizji z tytułu udzielonej pożyczki powstanie z dniem zawarcia umowy, jest to tzw. przychód należny a nie otrzymany. W ocenie Sądu zgodnie z treścią art. 12 ust 3 ustawy o CIT umowa zostaje wykonana już w dniu jej zawarcia. Fakt dokonania spłaty pożyczki po upływie 30 dni pozostaje bez znaczenia dla określenia momentu obowiązku podatkowego
Pracodawca zwrócił się do krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie możliwości przesłania pracownikowi PIT-11 w formie elektronicznej za uprzednią jego zgodą. KIS nie zgodził się ze stanowiskiem Pracodawcy i stwierdził, że przepisy podatkowe uniemożliwiają przesłanie PIT-11 w formie elektronicznej.
Powyższe stanowisko organu podatkowego nie zostało zaakceptowane przez Sąd (WSA w Poznaniu) i stwierdził, że jeśli pracodawca sporządzić PIT-11 w formie urzędowego wzoru i prześle go pracownikowi w formie elektronicznej to nie narusza prawa podatkowego, a tym samym nie ponosi również odpowiedzialności karnoskarbowej. Pracodawca nie ma również obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korespondencji elektronicznej.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy, który będzie regulował funkcjonowanie nowej instytucji. Zgodnie z przedstawionym projektem do marca 2020 ma zostać powołany pierwszy Rzecznik Praw Podatnika. W kompetencjach Rzecznika będzie m.in. występowanie z wnioskami o wydanie interpretacji podatkowych indywidualnych oraz interpretacji ogólnych, będzie mógł zawnioskować do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie o wydanie uchwały.
Kadencja Rzecznika Praw Podatnika będzie trwać 6 lat. Rzecznik będzie mógł powołać swojego zastępcę. Ustawa o RPP ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.